Czy wiesz, że teksty na Twojej stronie mają wpływ na to, jak domenę odbiera wyszukiwarka? Jakość treści, które tworzysz ma niebagatelne znaczenie przy pozycjonowaniu danej strony internetowej. W tym tekście przybliżymy Ci, w jaki sposób należy redagować teksty, które są wysokie jakościowo, a jednocześnie są lubiane przez wyszukiwarki.
Już na wstępie zaznaczymy, że pozycjonowanie nie może wpływać na jakość tekstów. Z pewnością spotkałeś się na niektórych portalach internetowych z treściami, które wręcz atakują nas frazami kluczowymi. Z tekstów tych praktycznie nic nie wynika, a powtarzane 10 razy to samo zdanie wręcz uniemożliwia normalne czytanie tekstu. Zdecydowanie zrezygnuj z takiej formy! Poniżej przedstawiamy Ci, w jaki sposób warto podejść do treści, jeżeli chcesz, żeby miała dobry wpływ na pozycjonowanie!
Jak długi powinien być tekst pod SEO?
Zacznijmy od długości tekstu. Czy są dokładne wytyczne, dotyczące tego jak długa powinna być treść, która jest dobrze odbierana przez wyszukiwarki? Nie, choć trzeba trzymać się pewnych zasad. Przede wszystkim pamiętaj, że piszesz dla Czytelnika/Klienta. On oczekuje od Ciebie zawartości merytorycznej w danym tekście, z optymalną długością. Z tego względu unikaj depeszy na 100 znaków ze spacjami, ale jednocześnie nie pisz elaboratów na 40 000 znaków. Tego naprawdę nikt nie przeczyta!
Jeżeli tworzysz dłuższą formę, pamiętaj o akapitach. Te są analizowane przez wyszukiwarkę i wpływają na SEO. Oczywiście, niezbędny jest tytuł, lead (wstępne słowo), wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Powinieneś napisać również zajawkę, zapowiadającą treść. Długość kolejnych etapów tekstu powinna być intuicyjna i warto skonstruować ją tak, aby Czytelnik z lekkością przeszedł przez cały etap.
Pamiętaj o nagłówkach!
Czy jednak tekst może być ciągłą „masą” tekstu, bez śródtytułów? W żadnym wypadku! Wyszukiwarki źle odnoszą się do tekstów, których poszczególne bloki mają więcej niż 200-400 słów. Z tego względu powinieneś oddzielać je nagłówkami. Pamiętaj, że nagłówek 1 służy zawsze do oznaczenia tytułu – nie powinien pojawiać się w tekście dwa razy. Główne bloki oddzielaj nagłówkami 2 (tzw. H2), a np. wyliczenia jako nagłówki 3 itd.
W ten sposób Twój tekst może być dłuższy, dość prosto się go czyta, a jednocześnie jest on dobrze indeksowany w wyszukiwarkowych polach. W tekstach SEO wręcz należy używać nagłówków. Radzimy jednocześnie wrzucać je dopiero na poziomie wrzucania tekstów – jeżeli piszesz w edytorze jak Word czy LibreOffice mogą one być później niepoprawnie przełożone na język kodowania strony!
Uwaga! Nagłówki nie powinny być zbyt długie, a tytuł tekstu nie powinien przekroczyć wytyczonej przez specjalistę puli. To może np. negatywnie wpłynąć na wygenerowany adres URL.
Słowa kluczowe i słowa łączące
Piszą teksty pod SEO nie możesz zapominać o słowach kluczowych. Na początek wielka uwaga – nie jest prawdą, że powinny wręcz zalać tekst. Należy używać ich w sposób naturalny, z rozmysłem. Co to oznacza? Słowo kluczowe powinno pojawić się w tytule, w leadzie, w nagłówku niższego rzędu i dwa-trzy razy w tekście (w zależności od jego długości). W niektórych treściach takie słowa pojawiają się nawet 12-16 razy. To niepoprawne, wpływa na czytelność tekstu i degraduje jego możliwości pozycjonerskie. Pamiętaj, żeby frazy odmieniać, łączyć – to korzystnie przełoży się na ranking w przeglądarce.
Używaj również słów łączących. To wyrażenia, które łączą ze sobą tezę z oceną. Według Google, słowa te nadają tekstowi logicznej całości i łagodzą jego odbiór. Jakie przykłady słów łączących możemy podać? Do tej grupy należą m.in.: „bezsprzecznie”, „prawdopodobnie”, „z pewnością”, „istotnie”, „reasumując” itd. Więcej o słowach łączących dowiesz się podczas konsultacji z naszym specjalistą, w trakcie przygotowania do przeprowadzania działań SEO.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Tworząc teksty pod SEO skup się również na poprawnym linkowaniu. Ważne, żeby tekst miał zewnętrzne hiperłącze, a inny tekst prowadził do niego. Ważne są również zdjęcia – w tym te tytułowe, jak i zawarte w środku tekstu (wpływają np. na jego czytelność). Pamiętaj również o zredagowaniu metaopisu. Czym jest ten tajemniczy opis? To forma, która wyświetla się pod tytułem w przeglądarce. On również powinien zawierać słowo kluczowe i zachęcać czytelnika do wejścia w link (tzw. call to action).
Jak widzisz, redagowanie tekstów pod SEO nie jest bardzo skomplikowane. Musisz pilnować pewnych wytycznych i dołożyć do tego sporo samodyscypliny. Pamiętaj, że wartość SEO nie może nigdy wpływać na wartość tekstu, bo Klient wchodzi na Twoją domenę, by czegoś się dowiedzieć. Współpracując z nami otrzymasz dokładne wytyczne do treści tekstu. Poznasz zasady jego wprowadzania i skorelowania go z działaniami technicznymi.
Jeżeli będziesz trzymał się zasad i postawisz na współpracę z nami, możesz mieć pewność, że przyniesie to wyniki w postaci wyższych pozycji w rankingach domen, co doprowadzi do wzmożonego ruchu na Twoich witrynach internetowych!